kämpa

Skolan börjar snart. Nervositeten kommer krypandes. ångersten. oron.
En del utav mig vill dit, men den andra delen vägrar. Jag dras mellan två viljor. Paniken närmar sig, dag för dag och sekund för sekund. Jag vet att jag måste dit, jag måste klara av detta. Jag måste.
Men jag är rädd, allt som jag upplevt. Alla de åren. Jag kommer aldrig komma över det. Men jag vet att jag behöver kämpa. Jag måste dit, jag måste fixa det. Jag kan. Jag klarar det. JAG KAN. Nej.
Oron kommer springandes, klumpen i magen fastnar och gråten i halsen växer sig större. Jag kommer sprängas. Gå sönder i bitar. Nej, snälla inte igen. Jag måste ta tag i detta, jag måste fixa detta. Måste kämpa.

Jag har kämpat sedan jag föddes. Förtidigtfödd, skilda föräldrar sedan jag var 8år, hatat skolan redan från första början, mobbning, BUP, självskadebeteende, dödsfall inom familjen, hemundervisning, skolk, ångerst, tabletter, ADD m.m. Jag har klarat av att hålla mig uppe, men det är alltid något som sänker mig igen då jag börjar komma över en viss nivå på "jag-mår-okej-skalan". Skolan, dödsfall och problem är det som sänkt mig mest och oftast. Och jag sjunker alltid snabbt. Det kan ändras på bara någon sekund och det gör lika ont i mig varje gång.

Hur mår jag egentligen? det vet jag inte. det kan jag inte svara på. Jag lever i en berg&dalbana, ena sekunden är det upp och i andra bara rasar det ner. Om någon frågar mig om hur det är så svarar jag alltid "det är okej", hur bra eller hur dåligt jag än mår så svarar jag alltid samma sak. "det är okej". Dom orden har blivit som en vardag för mig, och jag vet att många kanske känner igen sig när dom läser detta. För alla har  vi använt "det är okej" någon gång i livet, en del använder det ofta och en del knappt inte överhuvudtaget. Jag är en utav dom som använder det ofta, kanske inte dagligen men iallafall när någon frågar hur det är med mig. man gör allt för att låsas som om det är okej. Som om allting är helt perfekt men innerst inne rasar man samman. Jag måste lära mig att använda "det är okej" då det ÄR OKEJ. Då jag varken mår bra eller dåligt, då det är Okej. Det är bättre att säga "Nja, det är inte så jätte bra" eller "Jo, allt är fint" när någon frågar. Säg som det är. Ingen dömmer dig.

Ångersten. Oron. Klumpen. Gråten. Nervositeten. det kommer och går. Mestadels kommer. Jag kan bryta ihop för minsta lilla. Mycket folk i affären, någon sak som går sönder eller bara för att ringa någon. Och ja, tillochmed att bara gå utanför dörren så jag kan bryta ihop. Men detta är något jag får leva med, men det är också något jag kan förbättra. Jag kan utsätta mig för situationer som får mig att ha klumpen i magen. men efter några gånger (olika för person till person) så märker jag att detta inte alls är farligt, att klumpen den blir mindre och är inte där lika ofta. Jag längtar bara tills den dagen jag kan gå utanför dörren utan att bryta ihop.


 


Men du där, du som läser detta.
Känner du igen dig? Ja? Nej?
Om du gör det så ber jag dig att fortsätta kämpa,
det kommer bli bättre. det kommer inte gå över helt,
men jag lovar iallafall att du kan må bättre bara du kämpar.
Försök och ge inte upp, för jag vet att du klarar det!

Behöver du prata av dig? eller kanske bara snacka om vardagen?
Skicka då ett mail till [email protected],
eller skriv en kommentar här nedanför så svarar jag.
Jag vill hjälpa, få personer att må bättre.
Att se det ljusa i livet!



Innan du kommenterar så vill jag gärna berätta följande;

- Du är inte Anonym, jag kan se din IP adress.
- Att ta mina bilder är förbjudet!
- Kränkande kommentarer raderas.
- Jag svarar gärna på dina kommentarer.
- Om du har någon fråga så ställ den HÄR .

Kontakta mig? - [email protected]

Tack för din kommentar och välkommen åter!



Hanna

I våras fick jag min ADD-diagnos, och jag fyller 38 i år. Bättre sent än aldrig, sägs det. Fast nog hade det varit bra om man haft en diagnos tidigare i livet, speciellt under tonåren. För jag har alltid undrat VARFÖR jag tänkt som jag gjort, eller betett mig på ett "speciellt" sätt vissa perioder - då jag inte visste att jag hade ADD. Nu har jag mer inblick/förståelse, även om det är jobbigt då man mår sämre en dag.



Tyvärr har jag två kroppsliga sjukdomar också, som i vissa perioder suger energi av mig. Vilket inte gör min ADD bättre direkt. Fast på något sätt ska jag ju leva med detta, och jag försöker nu hitta ett sätt som ska göra livet lite lättare. En resa som kommer ta tid men nån dag ska jag väl hitta rätt, så att man kommer må så pass bra som det bara går.



Lycka till med ditt nu :)

2011-08-06 > 18:14:48
BLOGG: http://medvetennarvaro.blogg.se/
Nero

Jag känner delvis igen mig :/ hoppas det blir bättre snart! <3

2011-08-06 > 18:27:19
Wiilow [Foto Tankar Känslor]

Hej!



Jag måste först säga att jag ber om ursäkt för hur dålig jag är på att kommentera här i din underbara blogg.



Du klarar det, du är en kämpe utan deslike vännen.

Du kan komma över det, iaf få det bearbetat. Ge INTE upp bara utan fortsätt se det positiva i livet. Ditt skrivande, dina foton med mer ♥

2011-08-06 > 22:53:18
BLOGG: http://wiilow.blogg.se/
A l e x a n d r a

Vilken bra text,

ja brukar ha oro i magen och mycket ångest och väldigt ofta beslutsångest,

kram

2011-08-07 > 11:38:29
BLOGG: http://allysandra.blogg.se/
Alicia Blomqvist ♥

Jag har också alltid panik inför skolan!

Förra året började jag sexan i en helt ny skola. De enda i min klass som jag hade med mig var några från mitt lag som jag börjat i. Men de hade ju andra kompisar så jag var rädd att bli liksom utanför gänget. Men eftersom att jag är så grymt social så kom jag in i det "tuffa" gänget direkt!



Men ändå har jag alltid känt mer eller mindre nervositet över att gå till skolan.. Nu gäller det ju att se bra ut också, annars är man rädd att bli utanför..



Jag har många gånger försökt komma på varför jag är nervös, men då hittar jag ingen anledning så jag slutar oroa mig, men så kommer känslan tillbaka sen igen.

Jag får en kräk känsla nästan varje morgon.. Jag tror att det kommer bli lite bättre nu eftersom att jag vågar vara mig själv lite mer.

Men fortfarande.. jag förstår inte eftersom att jag har alla i klassen som kompisar och jag är inte utstött på något sätt. Killarna tycker om mig och respekterar mig till skillnad från vad de gör hos de andra tjejerna då de hela tiden säger "fan vad ful du är".. så gör de aldrig mot mig.



Hjälp!

2011-08-07 > 12:52:36
BLOGG: http://aliciablomqvist.blogg.se/
Anna

bra skrivet! :)

2011-08-07 > 13:23:10
BLOGG: http://annalennartsson.devote.se
Carola L

Det är ju så att man måste ta ansvar för att göra det bästa av situationen. Den enda som kan se till att jag mår bra är jag själv. Ibland behöver man kanske hjälp på traven, men man måste själv kräva den hjälpen.



Ha det gott!

2011-08-07 > 16:13:29
BLOGG: http://mammamuh.blogg.se/
Yvonne

Alla har vi nog den klumpen men för olika situationer..Kämpa på!

2011-08-07 > 17:13:38
BLOGG: http://skningen.wordpress.com/
AMANDAFOTO♥

grymt skrivet.

har skrivit ett mail till dig och hoppas du kan hjälpa mig :)

2011-08-07 > 18:13:11
BLOGG: http://amandaphoto.devote.se/
elsa

gud det är som att läsa en dikt, du skriver jättefint! även fast det kanske inte var det som var meningen, hoppas lyckan är med dig idag!



KRAM!

2011-08-07 > 21:17:20
BLOGG: http://bumblebeeee.blogg.se/
camilla

vad fint och bra du skriver verkligen.



ta hand om dig:)

2011-08-08 > 20:55:29
BLOGG: http://resanupp.devote.se
Jenniofmusic

Åh vad duktig du är på att skriva. And I know how it feels! Bara att kämpa på ): tusen kramar till dig. <3

2011-08-08 > 21:09:44
BLOGG: http://jenniofmusic.blogg.se/
malinlima

<3

2011-08-09 > 10:37:33
BLOGG: http://malinlima.blogg.se/
maridja

jag känner igen mig vissa dagar. de där perioderna när man känner sig ensam och deppig.

ett tag var allt så mörk så jag vet inte än idag va de va som höll mig vid ytan...

2011-08-10 > 22:35:59
BLOGG: http://maridjas.blogg.se/

NAMN:

MAIL:

BLOGG:


KOMMENTERA:


Är du här ofta?